Passa al contingut principal

Dona, obrera i socialista

Ja fa segles que les dones de classe treballadora alcem la veu i el puny per combatre l’explotació que patim dins el sistema capitalista. Des de les que ens han precedit, com Clara Zetkin organitzant les dones treballadores a principis del segle XX, passant per Angela Davis, encapçalant el moviment feminista antiracista des del marxisme, fins a dia d’avui, organitzades i disposades a lluitar contra un sistema que ens asfixia i ens explota.
S’ha de destacar que després que finalitzés la segona onada feminista nord-americana, o la tercera onada feminista -a finals dels 90-, que reivindicava el dret al propi cos i a la lliure sexualitat, la teoria i pràctica feminista van quedar completament aïllades i deixades a les mans de l’avançament de la postmodernitat, fet que va donar pas a la creació de posicionaments individualistes com la teoria King Kong o la Teoria Queer, un retrocés en l’enteniment dels valors col·lectius i la lluita de la dona obrera.
Tot i el que suposa el pas del temps, la qüestió inicial de l’explotació, és a dir el sistema capitalista i l’aliança criminal que conforma amb el patriarcat, no ha variat ni una engruna en el transcurs de la història. A dia d’avui ens situem en un avançament rapidíssim de l’ultra-dreta degut el fracàs del projecte neoliberal, entre d’altres. L’ultra dreta no només legitima el capitalisme com a sistema econòmic vàlid per a la vida, sinó que a més nega l’existència del patriarcat, demonitza el dret al propi cos i les lliures sexualitats i exalça els valors tradicionals de la família i l’església.
És ara, més que mai, quan hem d’apostar pel feminisme de classe, perquè entenem que només un sistema socialista serà vàlid per combatre el patriarcat i el capitalisme. Hem de trobar-nos juntes i organitzades per fer front a les ofensives diàries a les que ens enfrontem com a dones i treballadores.
Per revocar el treball reproductiu del que ens hem fet càrrec històricament i del que ens seguim encarregant, per fer palès les diferències de classe i assenyalar qui són els que ens exploten, per reivindicar l’orgull de classe com a dones de classe treballadora, per dissoldre els discursos que propaga el feminisme liberal i els discursos feministes de consens que promulguen els partits socialdemòcrates i que només porten a la desmobilització de les masses.

És el moment de saber-nos intel·ligents, fortes i organitzades, d’apostar pel que és vàlid, allò que posa al punt de mira l’explotació de classe, que l’assenyala i la combat, allò que incomoda a la burgesia i la fa trontollar.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'Esquerra Independentista: un teixit que s'estripa?

Aquesta darrera setmana hem llegit l'article publicat a contracultura "L'Esquerra Independentista: Un Teixit que s'estripa", text que realitza una crítica al nostre moviment. Us compartim un resum de les crítiques que realitza i les conclusions que n'hem tret després del debat. L'article comença amb una premissa inicial molt clara l'EI defensa uns interessos socialdemòcrates i hi ha una massa de proletariats que l'està estripant. Posteriorment inicia la seva proposta en què considera que és necessària la independència política del proletariat, argumentant que qui lidera el nostre projecte polític són les "classes mitjanes". A més a més realitza una crítica ferma al moviment d'alliberament nacional realitzant afirmacions com la nació és un concepte interclassista o que és la burgesia qui lidera el procés d'alliberament nacional. La seva resposta a aquest fet és una organització comunal supraestatal i una revolució a nivell inter

Petrograd, Xangai

Avui m’he acabat de llegir el primer capítol de “Petrograd, Xangai” i m’he anat a dormir amb aquesta idea que tenien els filòsofs grecs i que no em puc treure del cap; “l’ésser humà és un bípede sense plomes”. I és que tenien raó, no som tant diferents d’aquests antecedents nostres. Nosaltres, com a animals que som, tenim aquesta necessitat d’organitzar-nos en manada i fugir de qualsevol altre ésser que ens intenti oprimir o engabiar. No m’agradaria ofendre a ningú amb aquest analogia, però tan diferents som dels bípedes amb plomes? Espècies diferents, si, però que s’organitzen en grups amb un mateix objectiu. Igual la diferència és que els ocells van néixer per volar en grups i deixar volar, sovint sense un líder més que les pròpies masses, mentre que part de la nostra societat creu que volar consisteix en volar millor o en no deixar volar als altres. Per què aquestes diferències si al cap i a la fi acabo d’afirmar que no som gens diferents? Per què intentar trepitjar-nos els uns als