Tant a les marxistes com a les militants del moviment feminista sovint se’ns pregunta quin encaix té un anàlisi marxista de la realitat amb el feminisme. Sobretot en un entorn on les militants feministes provenen de diferents corrents de pensament, es qüestiona l’obstinació de les marxistes per utilitzar un anàlisi de classe a l’hora de combatre el patriarcat.
Des del meu punt de vista, i davant de l’ofensiva de posicions basades en idees postmodernes, cal recuperar un anàlisi profundament materialista de la història. És per aquest motiu que aquesta setmana he rebuscat entre diferents articles per a reivindicar el paper del marxisme dins el moviment feminista.
Va ser a través de la lectura de l’entrevista que la revista Catarsi va fer a Tithi Bhattacharya [1] on, entre d’altres temes, parla de la importància de la família a l’hora de reproduir el sistema capitalista però també a l’hora de reproduir les dinàmiques de gènere a les que anomenem patriarcat.
Si parlem de la importància de la família en un sistema capitalista i patriarcal, és necessari citar l’obra de Friedrich Engels: L’origen de la família, la propietat privada i l’estat [2], que és el llibre que volíem recomanar-vos avui. Tot i ser un llibre del segle XIX, tracta per primer cop la família com una institució en relació amb el context econòmic present i no com si fos una institució aliena a qualsevol evolució històrica.
Engels afirma que el primer antagonisme de classe coincideix amb l'antagonisme entre home i dona i "la primera opressió és l'exercida pel sexe masculí sobre el femení". Així doncs, la família segons la tradició marxista no només se'ns presenta com a discriminatòria, sinó que en els seus orígens la paraula família "designa el conjunt dels esclaus pertanyents a un mateix home".
Engels doncs aplica un anàlisi marxista a l’estructura familiar. El model de producció econòmica i les condicions materials d'existència configuren la vida social, cultural i moral. Així, el sistema social i les famílies que se'n deriven, no són més que un reflex dels interessos de les classes dominants que, com a tal, cal eliminar. Alhora, posa èmfasi en la relació entre la producció i la reproducció del ser humà, tant necessària per a sostenir el model capitalista de producció.
En aquest llibre, hi trobareu també qüestions sobre la divisió del treball, sobre la monogàmia imposada, sobre el valor del treball reproductiu o el matrimoni, entre d’altres. Tot de qüestions que segueixen estant a l’ordre del dia i que se’ns dubte influeixen i han de seguir influint en com entenem i valorem el sistema capitalista i patriarcal.
[1]https://catarsimagazin.cat/tithi-bhattacharya-la-familia-continua-sent-una-de-les-principals-fabriques-de-genere/
[2]Friedrich Engels, El Origen de la Familia, la Propiedad Privada y el Estado (Madrid: Editoral fundamentos, 1987)
Des del meu punt de vista, i davant de l’ofensiva de posicions basades en idees postmodernes, cal recuperar un anàlisi profundament materialista de la història. És per aquest motiu que aquesta setmana he rebuscat entre diferents articles per a reivindicar el paper del marxisme dins el moviment feminista.
Va ser a través de la lectura de l’entrevista que la revista Catarsi va fer a Tithi Bhattacharya [1] on, entre d’altres temes, parla de la importància de la família a l’hora de reproduir el sistema capitalista però també a l’hora de reproduir les dinàmiques de gènere a les que anomenem patriarcat.
Si parlem de la importància de la família en un sistema capitalista i patriarcal, és necessari citar l’obra de Friedrich Engels: L’origen de la família, la propietat privada i l’estat [2], que és el llibre que volíem recomanar-vos avui. Tot i ser un llibre del segle XIX, tracta per primer cop la família com una institució en relació amb el context econòmic present i no com si fos una institució aliena a qualsevol evolució històrica.
Engels afirma que el primer antagonisme de classe coincideix amb l'antagonisme entre home i dona i "la primera opressió és l'exercida pel sexe masculí sobre el femení". Així doncs, la família segons la tradició marxista no només se'ns presenta com a discriminatòria, sinó que en els seus orígens la paraula família "designa el conjunt dels esclaus pertanyents a un mateix home".
Engels doncs aplica un anàlisi marxista a l’estructura familiar. El model de producció econòmica i les condicions materials d'existència configuren la vida social, cultural i moral. Així, el sistema social i les famílies que se'n deriven, no són més que un reflex dels interessos de les classes dominants que, com a tal, cal eliminar. Alhora, posa èmfasi en la relació entre la producció i la reproducció del ser humà, tant necessària per a sostenir el model capitalista de producció.
En aquest llibre, hi trobareu també qüestions sobre la divisió del treball, sobre la monogàmia imposada, sobre el valor del treball reproductiu o el matrimoni, entre d’altres. Tot de qüestions que segueixen estant a l’ordre del dia i que se’ns dubte influeixen i han de seguir influint en com entenem i valorem el sistema capitalista i patriarcal.
[1]https://catarsimagazin.cat/tithi-bhattacharya-la-familia-continua-sent-una-de-les-principals-fabriques-de-genere/
[2]Friedrich Engels, El Origen de la Familia, la Propiedad Privada y el Estado (Madrid: Editoral fundamentos, 1987)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada